Tajemství výroby - 1. díl: Získávání podkladů a 3D skenování

Tajemství výroby - 1. díl: Získávání podkladů a 3D skenování

Pokud jde o získávání podkladů pro výrobu modelů, záleží na tom, zda jde o výrobu modelu moderního auta nebo historického. Podklady a všechna data k moderním autům získáváme od automobilek.

U historických aut data získáváme pomocí 3D scanování, což je záležitost relativně nová. Než se začala používat tato metoda 3D scanu, model autíčka musel modelář nejdříve vytvořit „vysochat“ na základě fotek a plánků, což bylo mnohem složitější než 3D scan. Ani 3D scan však není kompletní zárukou, že se nám podaří vytvořit model zcela původního auta. Řada lidí si svá historická auta mohla upravit, což také činila a tudíž pak auta neodpovídala stavu, v jakém kdysi opustila výrobní pás automobilky.

Abychom odhalili, zda historické vozidlo, které chceme modelovat, odpovídá původnímu stavu, ověřujeme jeho původ ještě v archivu automobilky, ale také u historiků a různých nadšenců, protože ani archív automobilky není kompletní. Technologií 3D scanu je celá řada. Naše firma používá scanner ATOS, který pracuje s technologií blue light.

Princip získávání dat pomocí 3D scanu je následující. Do naší dílny potřebujeme fyzicky dostat auto 1:1. Nablýskané fáro, které nám přiveze právem pyšný majitel, nejprve po všech jeho lesklých plochách postříkáme křídovým sprejem, což je první okamžik, kdy majiteli ztuhne úsměv na tváři, druhý krok spočívá v polepení celého auta papírovými samolepícími „terčíky“ a další, třetí krok ve vymontování komplet celého interiéru (což však majitelům radši už ani neříkáme). Ovšem lze se obejít i bez vymontování interiéru. Každopádně auto po této proceduře vracíme majiteli v původním nablýskaném stavu tak, jak nám ho předal.

V příštím dílu našeho miniseriálu se dozvíte o úpravě 3D dat a modelů.