Kov vs. resin

Na výrobu kovových modelů je zapotřebí specifická forma, prostřednictvím které dochází k jejich odlévání. Takzvané odlévání probíhá vstřikováním roztavené hliníkové slitiny ZAMAK (skládající se ze tří kovů - zinku a malého množství hliníku a mědi) vysokotlakým licím strojem do vyfrézovaných dutin ocelové formy.

Kompletní vývoj sady nové formy, jenž je doprovázen náročnou detailní prací, zabere několik dlouhých měsíců práce a v žádném případě není na místě ji jakýmkoliv způsobem uspěchávat. Vytvoření takovéto formy je zároveň nesmírně nákladnou investicí. Její průměrná cena se totiž může pohybovat od 500 000 Kč až do 2 000 000 Kč a na základě jejího provedení (složitost modelu, počet komponentů, množství frézovaných detailů a podobně) se konečná cena může zněkolikanásobit.

Když je forma vyrobena, jednotlivý model je odlit během zlomku vteřiny. Tímto způsobem může být model s maximální přesností vyráběn témeř nepřetržitě a díky vysoké živostnosti formy (ta zvládne několik set tisíc odlitlů, někdy dosáhne hranice až 1 000 000 kusů) se jedná o nejekonomičtější způsob výroby masové výroby. Na druhou stranu pokud forma vznikla pro model, u něhož se nepočítá s velkým počtem vyrobených kusů, stává se ihned z nejekonomičtějšího způsobu výroby ten nejnákladnější vůbec, protože investice do vývoje formy se amortizuje menším počtem kusů, což vyrobené modely jednodušše prodražuje - příklady: 2 000 000 Kč děleno 100 000 kusů se rovná 200 Kč (výrobní cena 1 kusu) či 2 000 000 Kč děleno 1 000 kusů se rovná 2 000 Kč (výrobní cena 1 kusu).

Pro výrobu modelů z pryskyřice (tzv. resinových modelů) se využivají formy, které se zhotovují z křemíkové pryže, silikonové gumy či kaučuku. Jejich zhotovení trvá několik dní a ve výsledku stojí zlomek toho, co výše zmíněná několik měsíců (průměrně cca. 9 měsíců) vyvíjená ocelová forma. Díky rychlosti zhotovení těchto forem se lze často setkat s tím, že resinové modely nově uváděných automobilů jsou na trhu jako první a k dispozici tak mohou být několik týdnů po oficiálním představení skutečných vozů. Právě tato lhůta je jednou z největších výhod resinových modelů.

------

navic forma pro resinove mdoely dokaze zachytit obrovske mnozstvi detailu, jako jsou slozite cary a obrysy, ktere bohuzel ocelova forma kvuli uhlu ponoru zachytit nedokaze. resin je tak idealnim materialem pro vyrobu maleho mnozstvi kusu, zejmena tech, ktera se musi stihnout vyrobit v co nejkratsim moznem case napriklad kvuli premieram (nekolik tydnu po premiere skuteneho vozu apod.). tyto formy vsak nevydrzi vice nez 100 odlitku.

protoze silikonova forma je elasticka, jeji konkstrucke muze byt jednodussi a uhel ponoru neni hlavnim problemem. to znamena ze slozite tvary lze odlevat snadnym zpsusobem. take vyroba formy pro resin je relativne jednoducha a zahrnuje michani chemickych sloucenin, ktere tvori jeji material a pote se nalije do formy obsahujici vzor. behem nekolika hodin je silikonva forma vytvrzena. naproti toho ocelova forma je vyrobena z velice tvrdeho a odolneho materialu, jejiz dutiny jsou vytvareny peclivym a casove velice narocnymi preciznimi obrabecimi technikami (brouseni, orezavani, elekticke vybijeni a rucni lestenim, proto dokonceni sady forem trva nekolik dlouch mesicu.

pryskyrice ma dalsi vyhodu: je mnohem mekci nez kovovy odlitek, proto je i opracovavani tohoto materialu casove mene narocne. jemne detaily jsou u resinu lepe odlevany.

resin ma nekolik hlavnich a dosti zasadnich nedostatku, zejmena pokud se budeme bavit o o povaze samotneho pryskyricneho materialu. struktualne je mnohem slabsi nez kov a po jiste dobe se muze starim deformovat a "korodovat". dvere, kapoty a dalsi detaily tak nemohou byt vyrobeny presne s jemnou vzduchovou mezerou okolo nich, protoze zarubne (sloupky A a B) nejsou dostatecne tuhe. krome toho je upevneni pantu take extreme krehke a pokud se s nimi nezachazi s dostatecnou opatrnosti, mohou se snadno lamat. proto aby se temto problemum predeslo se resinove modely vyrabi prevazne bez oteviracich prvku.

pokud jde o barveni modelu, existuje mezi resinem a zinkem take velky rozdil. barva potrebuje peceni v troube, aby spravne vytvrdla, coz je krok, ktery zajisti, aby barva dosahla potrebneho lesku. takove vytvrzovani v peci muze byt provedeno na kovu, ale ne na resinu, ktery by se v zaru pece zdeformoval. barvy pouzite na resinu tedy nelze kvuli lesku vytvrzovat v peci, ale pouziva se pro to zvlastni ciry povlak. zatimco z pece vytvrzena barva na kovovych modelech dokaze kopirovat vlastnosti laku skutecne predlohy, lakovani na resinu se muze diky zminenemu povlaku jevit jako prilis leskle. vyseldny modle pak postrada hezky vzhled a solidni dojem jednostupnoveho lakovani.

na modelech z resinu se barevne zavodni designy vyrabeji pomoci vodnich obtisku a to z duvodu maleho poctu vyrabenych kusu. tamponovy tisk vede k lespim vysledkum nez je u vodnich obtisku, protoze barvy se tisknou primo na karoserii modelu a ne na tiskarskou membranu. proces tamponoveho tisku všas vyzaduje vysoke naklady na nastaveni tisku, zejmena pokud se potisk sklada z vrstveni nekolika barev. takovyto krok je ekonomicky prijetelny pouze pokud se jedna o masivni vyrobu v radech tisicu kusu. proto prakticky vsechny zavodni verze resinovych modelu vyuzivaji vodni obtisky. vodni obtisky bohuzel starnou a po nekolika letech se mohou stat extremne krehkymi a nachylnymi napriklad k poskrabani. navic pro jejich apilkaci je vyzadovana velka dovednost aby se zvladla jejich presna aplikace.

co je ale zasadnim problemem u vodnich obtisku je fakt, ze jejich transparentni membrana po nekolika letech skladovani muze nazloutnout a model dokaze z estetickeho hlediska znehodnotit.

predni, bocni a zadni skla jsou u resinu vyrobeny z cisteho akrylatu, ktery je rezan a ohyban do pozadovaneho tvaru. ciry akrylatovy plat muze byt tak tenky, ze se v miniaturni podobe jevi temer jako skutecne sklo, takze interier je diky teto vlastnosti jasne viditelny bez jakehokoli zkresleni. jenze zakrivovani techto tenkych rovnych plosek je velkou vyzvou. na trhu se lze v hojnem poctu setkat s resinovymi modely, ktere nejsou vyrobeny dobre a to hlavne u celniho skla a posleze i u skel bocnich.

oproti tomu vstrikovany plast do formy, pouzivany pri vyrobe kovovych modelu, muze byt vyroben prakticky v jakemkoli tvaru, kopirujicim obrys skutecne predlohy. opet se dostavame k tomu, ze vstrikovani plastu je soucasti vyvoje a vyroby drahe ocelove formy.

take chromovani narazniku, svetel a dalsich prvku je neco, co nelze na resinových modelech realisticky zachytit. leskleho chromovani lze na resinu dosahnout pouze vakuovou metalizaci nebo vaukovym pokovovanim. po dokonceni tohoto procesu ale vysledny povrch neni tak brilantni ve srovnani se skutecnym vozem, u ktereho se pouziva tzv. mokre chromovani a jeste pred nim se musi potrebne casti ponorit do sloučenin kyselin.u kovovych modelu lze nanaset pouze plastove casti, kovove casti se chromuji stejnou technologii jako je tomu u skutecneho vozidla, tedy mokrym chromovanim.

u resinovych modelu je chromova uprava obvykle resena tenkou zrcadlivou nalepkou, coz je pro zmenu zase obtizne pro rucni praci, konkretne umistovani. tyto lepici dily se mohou jevit jako velmi presne a pekne, ale pokud jde o flexibilitu techto casti, to uz je horsi. napřiklad ramy kolem oken, ktere se nachazeli predevsim u skutecnych historickych vozidel, jsou tyto casti ploche a postradaji tak tvarovou autenticnost. tyto kusy jsou navic na resinovych modelech pouze nalepeny a jelikož lepidlo ma tendenci starnout a ztracet puvodni vlastnosti, mohou se tyto casti postupne oddelovat a odpodavat. pouze vstrikovany plast umi realisticky replikovat presne tvary vychazejici ze skutecne predlohy, navic mokrym chromovanim lze dosahnout stejne kovove textury.

dalsim problem pryskyrice je jeji krehkost, ktera si svou dan vyriba obzvlastne behem prepravy. pri nespravnem zachazeni se mohou slozite casti (obzvlaste tenke a dlouhe) snaze lamat. tento fakt nevyhnutelne zvysuje cenu produktu, protoze pri jejich vyrobe musi byt zohledneno vyssi procento poskozeni, protoze zadny zakaznik nestoji o rozbity model.

vsechny vyse uvedene skutecnosti maji za nasledek to, ze se resinove modely prodavaji za dvojnasobek az trojnasobek ceny kovovych modelu a to i presto, ze resinove modely obvykle nemaji zadne oteveviraci prvky.

jak jsme jiz poznamenali, vyssi cena zacina vyvojovymi naklady, ktere je treba amortizovat na mensi pocet modelu. ktere lze vyrobit pomoci silkonove formy. krome toho je model vicemene vyrabeny zcela rucne, coz je nakladne.

resinove modely jsou vyhledavany mensim procentem sberatelu, kteri nechteji nechteji cekat na vyrazne delsi dobu vyrabene kovove modely a chteji mit novinky do nejdrive ve svych sbirkach.

abychom resinu jen nekrivdili, mezi temito modely lze narazit na jedinecne a vzacne kusy, ktere se prodavaji pouze ve velice omezenem poctu a to o desitkach nebo stovkach kusu. resin je casto skvelym napomocnikem u modelu ve vetsich meritkach, ktere neni jednoduche vyrobit tlakove vstrikovaneho kovu.

U samotných modelů aut Abrex se resin díky své povaze zásadně nepoužívá a výjimečně se s ním můžete setkat například u doplňků, kterými jsou figurky. nase spolecnost se vyrobou modelu z resinu nezabyva a ani neplanuje zarazeni zmineneho materialu do hlavniho vyrobniho programu. verime totiz, ze kovovy model je nejlepsim ztvarnenim skutecneho automobilu, presne zachycujici veskere specificke detaily, splnujici vysoke standardů kvality. kovove modely jsou na prvni omak tezsi, narocnejsi, nakladnejsi a hodnotnejsi. cenove jsou tyto modely sberatelum dostupnejsi, jsou strukturalne pevnejsi a jejich majitelum budou poteseni prinaset mnohem dele.