Kov vs. resin

Emoce ke sběratelství zkrátka patří a že například takové nikdy nekončící téma "kovové modely versus resinové modely" jich dokáže vyvolat opravdu nespočet! No a právě proto jsme se rozhodli na zmíněné téma zaměřit více do hloubky v následujících řádcích...

.

Vyberte okruh tématu: Forma | Barva (lak)Tamponový tisk a vodní obtisky | Průhledné detaily | Chromované prvky | Trvanlivost 

Forma

Kovové modely - Pro výrobu kovových modelů je zapotřebí specifická forma z oceli, ve které samotné odlévání probíhá systematickým vstřikováním roztavené hliníkové slitiny ZAMAK (skládající se ze tří kovů - zinku a malého množství hliníku a mědi) vysokotlakým licím strojem do jejích vyfrézovaných dutin. Kompletní vývoj sady nové formy, který je nesmírně nákladnou investicí, zabere několik dlouhých měsíců náročné práce (průměrně cca. 9 měsíců). Její průměrná cena se může pohybovat od sta tisíců až po miliony a na základě jejího provedení (složitost modelu, počet komponentů, množství frézovaných detailů a podobně) se konečná cena může až zněkolikanásobit.

Když je již forma vyrobena, jednotlivý model je odlit během zlomku vteřiny. Tímto způsobem může být model s maximální přesností vyráběn témeř nepřetržitě a díky vysoké živostnosti formy (ta běžně zvládne několik set tisíc odlitků, někdy dosáhne hranice až 1 000 000 kusů) se jedná o nejekonomičtější způsob masové výroby.

Na druhou stranu, pokud forma vznikla pro model, u něhož se nepočítá s velkým počtem vyrobených kusů, stává se z nejekonomičtějšího způsobu výroby rázem ten nejnákladnější vůbec, protože investice do vývoje formy se amortizuje menším počtem kusů, což vyrobené modely výrazně prodražuje - pro příklad: 2 000 000 Kč děleno 100 000 kusů se rovná 200 Kč (výrobní cena 1 kusu) či 2 000 000 Kč děleno 1 000 kusů se rovná 2 000 Kč (výrobní cena 1 kusu).

Resinové modely - Pro výrobu modelů z pryskyřice se využivají elastické formy, které se zhotovují z křemíkové pryže, silikonové gumy či kaučuku. Jejich zhotovení je relativně snadné a trvá několik dní. Ve výsledku stojí zlomek toho, co výše zmíněná ocelová forma. Díky rychlosti zhotovení těchto forem se lze často setkat s tím, že resinové modely nově uváděných automobilů jsou na trhu jako první a k dispozici tak mohou být několik týdnů po oficiálním představení skutečných vozů. Právě tato lhůta je jednou z největších výhod resinových modelů, navíc forma dokáže zachytit obrovské množství detailů (složité čáry, obrysy nebo spáry), které ocelová forma s úplnou přesností zachytit nedokáže. Výroba resinových modelů je ideální v případě malého množství kusů, protože jejich forma častokrát nevydrží ani 100 odlitků.

.

Barva a lak

Kovové modely - Barva potřebuje pro správné vytvrzení a výsledný lesk sušení v peci při vyšší teplotě. Tento krok je ale možný jen u kovových odlitků, protože resin by se během něj zdeformoval.

Resinové modely - Při finalizaci těchto modelů se používá zvláštní čirý povlak, jehož slabou stránkou je skutečnost, že nedokáže kopírovat vlastnosti laku reálné předlohy vozu. Zmíněný povlak se může jevit příliš leskle a konečný produkt tak postrádá hezký vzhled a dojem jednotného lakování.

.

Tamponový tisk a vodní obtisky

Kovové modely - Tamponový tisk, používaný u kovových modelů, je ekonomicky výhodný pouze pro výrobu několika tisíc kusů, vede k lepším výsledkům, protože barvy se netisknou na aplikovatelnou membránu, ale přímo na model. U kovových modelů se lze setkat i s vodními obtisky. Na kovových modelech 

Resinové modely - U resinových modelů jsou také velkým tématem používáné vodní obtisky. Ty totiž mají oproti tamponovému tisku s kombinaci tendenci po několika letech stárnout (často žloutnou, stávají se křehkými a náchylnými k poškrábání apod.), což způsobuje jejich estetické znehodnocování.

.

Průhledné detaily

Kovové modely - Průhledné detaily jsou u kokových modelů řešeny vstřikováním transparentního plastu do výše zmíněné ocelové formy, kterou je nedílnou součástí. Tímto způsobem lze vyrobit z průhledného plastu jakýkoliv tvar, dokonale kopírující obrysy skutečné předlohy.

Resinové modely - Přední, boční a zadní skla jsou u modelů z resinu vyrobeny z velice křehkého čirého akrylátu, který je řezán a ohýbán do požadovaného tvaru. Používaný akrylát může být tak tenký, že se ve své miniaturní podobě může jevit jako opravdový kus skla. Problémem ale je, že spousta výrobců s tímto materiálem neumí správně pracovat a tyto detaily vyrobí v nepříliš uspokojivé kvalitě.

.

Chromované prvky

Kovové modely - U kovovych modelu lze chrom nanášet pouze na plastové části. plastove casti, kovove casti se chromuji stejnou technologii jako je tomu u skutecneho vozidla, tedy mokrym chromovanim.. 

Resinové modely - take chromovani narazniku, svetel a dalsich prvku je neco, co nelze na resinových modelech realisticky zachytit.

leskleho chromovani lze na resinu dosahnout pouze vakuovou metalizaci nebo vaukovym pokovovanim. po dokonceni tohoto procesu ale vysledny povrch neni tak brilantni ve srovnani se skutecnym vozem, u ktereho se pouziva tzv. mokre chromovani a jeste pred nim se musi potrebne casti ponorit do sloučenin kyselin.

u resinovych modelu je chromova uprava obvykle resena tenkou zrcadlivou nalepkou, coz je pro zmenu zase obtizne pro rucni praci, konkretne umistovani. tyto lepici dily se mohou jevit jako velmi presne a pekne, ale pokud jde o flexibilitu techto casti, to uz je horsi. napřiklad ramy kolem oken, ktere se nachazeli predevsim u skutecnych historickych vozidel, jsou tyto casti ploche a postradaji tak tvarovou autenticnost. tyto kusy jsou navic na resinovych modelech pouze nalepeny a jelikož lepidlo ma tendenci starnout a ztracet puvodni vlastnosti, mohou se tyto casti postupne oddelovat a odpodavat. pouze vstrikovany plast umi realisticky replikovat presne tvary vychazejici ze skutecne predlohy, navic mokrym chromovanim lze dosahnout stejne kovove textury. svetla jsou slepa, nemaji tam chrom, 

.

Trvanlivost

Kovové modely - Kov (zinková slitina ZAMAK) je pevná a odolná, proto je také nejpoužívanějším materiálem při výrobě diecast modelů.

Resinové modely - Resin (pryskyřice) je velmi křehký a také značně náchylný na okolní vlivy jako jsou například světlo, teplota či vlhkost vzduchu a po jisté době se tak může stářím deformovat. Pokud se s takovýmito modely nezachází opatrně, jejich křehké části mají tendenci se lámat, proto je dobré si povšimnout, že resinové modely se vyrábějí především bez otevíravých prvků.

.

Pár slov na závěr

U samotných modelů aut Abrex se resin díky své povaze zásadně nepoužívá a výjimečně se s ním můžete setkat například u doplňků, kterými jsou figurky. Naše společnost se výrobou resinových modelů nezabývá a ani neplánuje zařazení zmíněného materiálu do svého hlavního výrobního programu. Jsme totiž pevně přesvědčeni o tom, že kovový model je nejlepším ztvárněním skutečného vozu, zachycující veškeré specifické detaily, splňující vysoké standardy kvality.

Kovové modely, které jsou pro sběratele cenově dostupnějí, jsou težší, pevnější, hodnotnější a díky své mnohaleté tradici budou svým majitelům přinášet radost mnohem déle.